sobota, 8 czerwca 2024

Droga Stanisława, Droga Wredego (Forstmeister Wrede-Weg) w Górach Bystrzyckich, Sudety Środkowe

W Górach Bystrzyckich na każdym kroku czuć na plecach oddech historii. Ruiny, wiekowe drzewa, skały z rytami czy stare budowle. Nie sposób zliczyć ile śladów po przodkach można zobaczyć podczas wędrówek sudeckimi szlakami. Przenieśmy się w okolicę Pokrzywna i Paszkowa. Kojarzycie Drogę Stanisława (Forstmeister Wrede-Weg)?

Wycieczkę rozpoczęliśmy w Paszkowie (dokładne miejsce znajdziecie na mapie poniżej) i całkiem stromym zboczem dotarliśmy na polanę, z której rozciąga się malowniczy widok (o ile są warunki ;)). Minęliśmy mnóstwo, ale to mnóstwo (!) ropuch, a także kapliczkę ze źródłem wody i z wyrytym rokiem 1889.

Pierwszym punktem po starcie, zaznaczonym na mapie, jest punkt widokowy oraz krzyż, na którym powieszona jest ramka z poematem o nazwie Dezyderata, napisanym przez Maxa Ehrmanna.

Docieramy do Drogi Stanisława, której nazwa pochodzi od działacza na rzecz turystyki w tym regionie - Stanisława Chowaniaka. Pierwotnie nosiła nazwę Forstmeister Wrede-Weg. Leśnik Friedrich Wrede był inicjatorem budowy duktu powstałego w latach 30. ubiegłego wieku. Inną nazwą, którą można usłyszeć, odnoszącą się do tej samej drogi, jest ,,Wreda".

Jeleni jest tu dużo, a na ślady ich bytowanianp. w postaci tropów odbitych na drodze, można trafić bardzo często.

Wracając, minęliśmy ruiny, w które wrosły drzewa, a nieopodal...

...rosły przepiękne pierwiosnki. Nie mogłam się nie zatrzymać ;)

Patrzcie pod nogi! Tam również można dostrzec wiele ciekawostek, jak wyryte w skałach daty czy symbole.

Część mojej drogi powrotnej prowadziła przez las. Zrobiliśmy pętlę i dotarliśmy do samochodu. Koniecznie odwiedźcie także legendarnego Strażnika Wieczności, który stoi i wypatruje turystów na Drodze Wieczności. Informacje o nim znajdziecie w moim poprzednim poście.

Zachęcam do obejrzenia filmów na moim kanale na YouTube. Oto jeden z nich. Podobnie jak ten post, również opowiada o Sudetach. Do następnego!

https://www.facebook.com/WomanFromForest/ https://www.instagram.com/womanfromforest/ womanfromforest@gmail.com